Kerjaya Pemain gitar Sweden
Hari Lahir 30 Jun 1963 Barah
Umur 57 tahun
Tempat Lahir Stockholm, Sweden
Ketinggian 6 Kaki 4 Inci
Nilai bersih $ 7.5 juta
Status Hubungan sudah berkahwin

Biografi

Yngwie Malmsteen adalah pemuzik, komposer, penulis lagu, dan pemimpin kumpulan Sweden. Dia paling digemari peminat logam berat kerana sumbangannya kepada genre tersebut. Dia adalah orang yang mempopulerkan gaya neo-klasik armada-jari yang menggegarkan dunia pada tahun 1980-an. Ia juga merupakan masa ketika logam berat berada di puncaknya. Tidak seperti artis heavy metal lain yang mendapat inspirasi dari beberapa artis terkenal dengan genre yang serupa, Malmsteen mendapat inspirasi dari orang-orang seperti Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore, Bach, Beethoven, dan Paganini.

Tidak ada persoalan bagaimana Malmsteen mendapat sentuhan unik dari muziknya. Ketika industri hard rock semakin popular pada tahun 80-an, karier Malmsteen langsung meningkat ke tahap yang lebih tinggi. Album pertamanya 'Rising Force', yang dirilis pada tahun 1984, dianggap sebagai peresmian sejati zaman penghancur gitar. Album tersebut seharusnya menjadi instrumental, tetapi akhirnya menampilkan vokal Jeff Scott Soto.

Jeff Scott Soto dan Yngwie Malmsteen
Jeff Scott Soto dan Yngwie Malmsteen

Sama seperti apa yang dialami oleh artis-artis hard rock yang lain, Malmsteen memutuskan untuk berbaring rendah pada akhir 90-an ketika grunge dan rock alternatif membayangi logam berat. Walaupun Malmsteen menghadapi banyak masalah dan genre yang dipilihnya terus mengurangkan pendengarnya, dia terus mencipta muzik yang dia gemari.

Mengenai

Malmsteen dilahirkan di Lars Johan Yngve Lannerback di Stockholm, Sweden pada 30 Jun 1963. Namanya, Yngwie, disebut sebagai 'ING-vay'. Dia adalah anak ketiga dari keluarga peminat muzik. Pada mulanya, Malmsteen tidak berminat dengan muzik tetapi kemudian, dia menjadi obses dengannya. Obsesi beliau bermula ketika melihat penghargaan di televisyen atas kematian legenda muzik, Jimi Hendrix. Ia memainkan persembahan live Hendrix yang berbeza terutamanya bahagian bermain gitar. Gitar segera menangkap jantung Malmsteen, dan dia terus belajar muzik Hendrix dan Deep Purple.

Yngwie Malmsteen
Yngwie Malmsteen

Malmsteen sangat dipengaruhi oleh gitaris Deep Purple, Ritchie Blackmore. Ketika dia mengetahui tentang muzik klasik, yang diperkenalkan kepadanya oleh kakaknya, dia memutuskan untuk membuat teknik gitarnya. Pada usia 10 tahun, ibunya memutuskan untuk membiarkannya di sekolah di rumah sehingga dia dapat fokus untuk berlatih dan mengasah bakatnya. Juga, pada usia 10 tahun, Malmsteen membuat kumpulannya, Track on Earth, yang terdiri daripada dia dan rakan-rakannya.

Yngwie Malmsteen
Yngwie Malmsteen

Ketika berusia 18 tahun, Malmsteen berkeliling Sweden memainkan lagunya dengan harapan beberapa penonton, tetapi dia gagal. Gaya uniknya tidak dapat menawan hati orang-orang yang menyukai muzik pop yang lebih mudah diakses. Dengan enggan berputus asa, Malmsteen melakukan yang terbaik untuk menjadikan gaya permainan gitarnya menjadi popular. Dia bahkan menghantar beberapa rakaman demo ke syarikat rakaman di luar negara. Kemudian pada tahun 1981, Malmsteen akhirnya mendapat keberuntungan setelah presiden Shrapnel Records, Mike Varney, tertarik dengan muziknya dan mengundangnya untuk datang ke AS dan bergabung dengan kumpulan 'Steeler'.



Yngwie Malmsteen
Yngwie Malmsteen

Kerjaya Muzik

Varney membawa Malmsteen ke Amerika Syarikat setelah mendengar demonya berjudul Demo Powerhouse. Penemuan Varney mengenai Malmsteem adalah langkah pertama Malmsteem menjadi bintang. Dia bergabung dengan Steeler dan bermain dengan mereka untuk jangka masa pendek pada tahun 1983. Setelah bermain dengan Steeler, dia kemudian bergabung dengan Alcatrazz pada tahun 1983 dengan Graham Bonnet. Dia adalah sebahagian daripada kumpulan ketika mereka memainkan debut No Parole dari Rock ‘n’ Roll dan album langsung Live Sentence.

Pada tahun 1984, Malmsteen memutuskan untuk mengerjakan album solonya. Dia dapat merilis album debutnya pada tahun tersebut berjudul Rising Force. Album ini seharusnya merupakan projek instrumental dengan Alcatrazz, tetapi kemudian dia memutuskan untuk meletakkan beberapa vokal di atasnya, dan itu menampilkan suara Jeff Scott Soto. Sebelum album ini dirilis, Malmsteen dan Jens Johansson membentuk sebuah kumpulan bernama Rising Force.

Yngwie Malmsteen
Yngwie Malmsteen

Selepas pelepasan album pertamanya, dia memutuskan untuk meninggalkan Alcatrazz dan mengikuti jalannya. Keputusannya mungkin merupakan keputusan terbaik yang dibuatnya kerana album pertamanya kemudian diikuti oleh Gerhana pada tahun 1990, Koleksi The Yngwie Malmsteen pada tahun 1991, Fire & Ice pada tahun 1992, dan The Seventh Sign pada tahun 1994. Nama Malmsteen gemuruh di Eropah dan Asia. Gayanya akhirnya membuat bising di seluruh dunia dan muziknya telah dimainkan oleh orang lebih dari seribu kali, tetapi gembar-gembur mengenai genre dan neklasik logam neklasik perlahan-lahan pudar. Sebilangan besar pendengar Amerika menjadi tidak berminat dengan genre tersebut.

Pada awal tahun 2000, Malmsteen menandatangani kontrak dengan Splitfire dan melepaskan karya agungnya, Concerto Suite for Electric Guitar dan Orchestra ke pasaran AS. Kejayaan Malmsteen berterusan sehingga kini. Setelah menandatangani kontrak dengan Splitfire, dia dapat mengeluarkan album Unleash the Fury pada tahun 2005.

Malmsteen juga muncul dalam beberapa konsert. Dia tampil di kumpulan super G3 bersama Joe Satriani dan Steve Vai pada tahun 2003. Dia juga muncul dalam dua album Derek Sherinian berjudul Black Utopia dan Blood of the Snake masing-masing pada tahun 2003 dan 2006.

Yngwie Malmsteen
Yngwie Malmsteen

Pada tahun 2010, Malmsteen mengeluarkan album lain yang berjudul Relentless. Malmsteen muncul di Late Night Show bersama Jimmy Fallon untuk mempromosikan album tersebut.

Kehidupan peribadi

Malmsteen pertama kali berkahwin dengan penyanyi rock Sweden, Erika Norberg pada tahun 1991. Perkahwinan mereka hanya berlangsung selama satu tahun. Setelah berpisah dengan Erika Norberg, Malmsteen berkahwin dengan Amber Dawn Landin pada tahun 1993. Perkahwinan mereka juga tidak berjalan lancar dan memutuskan untuk berpisah pada tahun 1998. Setahun selepas itu, Malmsteen telah berkahwin lagi dengan April Malmsteen. Mereka tinggal bersama sehingga hari ini di Miami, Florida. Mereka mempunyai seorang anak lelaki bernama Antonio, yang dinamai Antonio Vivaldi.

Yngwie Malmsteen dengan April Malmsteen
Yngwie Malmsteen dengan April Malmsteen

Nilai bersih

Sebagai pemain gitar dan komposer terkenal, Malmsteen kini mempunyai nilai bersih $ 7.5 juta.